سَلَامٌ عَلَى آلِ یس ...

تَعْرِفُ فِی وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِیمِ «24» مطففین

سَلَامٌ عَلَى آلِ یس ...

تَعْرِفُ فِی وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِیمِ «24» مطففین

سَلَامٌ عَلَى آلِ یس ...

حَدِّثُوا عَنَّا وَ لَا حَرَجَ:
عَن مولانا الإمام جعفر الصادق صلوات الله علیه:
حَدِّثُوا عَنَّا وَ لَا حَرَجَ، رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَحْیَا أَمْرَنَا.
بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏2، ص: 151
مولای ما حضرت امام جعفر صادق صلوات الله علیه فرمود:
از ما حدیث نقل کنید و احساس سختى نکنید. خدا رحمت کند کسى را که امر ما را زنده بدارد.

نحوه‌ی خلقت بدن انسان

جمعه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۳۸ ب.ظ

ابن سنان می گوید:
شنیدم مولای ما حضرت امام موسی کاظم صلوات الله علیه می فرمایند:
طبیعت هاى جسم روى چهار چیز استوار است:
(1): هوا، که جان انسانى جز بدان و به نسیم آن زنده نباشد، و هر درد و عفونت را از بدن خارج می کند.
(2): زمین، که خشکى و گرما از آن تولید گردد (و وجود آن دو براى سلامت بدن انسانى لازم است).
(3): خوراک، که خون از آن به وجود می آید، مگر نمی بینی که غذا وارد معده می شود، و معده آن را خوراک دهد تا نرم گردد، سپس شیره اش گرفته شود، و پس از آن طبیعت انسانى آن شیره را خون می سازد و تفاله و ته نشینش پائین می رود.
(4): آب که تولید کننده ی بلغم است.


عَنِ ابْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ مولانا الإمام موسی الکاظم صلوات الله علیه یَقُولُ:

طَبَائِعُ الْجِسْمِ عَلَى أَرْبَعَةٍ، فَمِنْهَا:
الْهَوَاءُ الَّذِی لَا تَحْیَا النَّفْسُ إِلَّا بِهِ وَ بِنَسِیمِهِ وَ یُخْرِجُ مَا فِی الْجِسْمِ مِنْ دَاءٍ وَ عُفُونَةٍ.
وَ الْأَرْضُ الَّتِی قَدْ تُوَلِّدُ الْیُبْسَ وَ الْحَرَارَةَ.
وَ الطَّعَامُ وَ مِنْهُ یَتَوَلَّدُ الدَّمُ أَ لَا تَرَى أَنَّهُ یَصِیرُ إِلَى الْمَعِدَةِ فَتُغَذِّیهِ حَتَّى یَلِینَ ثُمَّ یَصْفُوَ فَتَأْخُذُ الطَّبِیعَةُ صَفْوَهُ دَماً ثُمَّ یَنْحَدِرُ الثُّفْلُ.
وَ الْمَاءُ وَ هُوَ یُوَلِّدُ الْبَلْغَمَ.
الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 8، ص: 230




✅توضیح:
۱- تر ۲- خشک ۳- سرد ۴- گرم

خداوند متعال برای بدن چهار ستون و چهار پایه‌ی اصلی به نام چهار طبع قرار داده که این چهار طبع به عنوان فرمانروایان بدن منصوب شده اند:

۱- طبع دم

۲- طبع صفراء

۳- طبع سوداء

۴- طبع بلغم

مادامی که در بدنی این چهار طبع حالت تعادل قرار داشته باشند، بنیان این بدن در حالت اعتدال و صحت و سلامتی برای این بدن برقرار است.

اما اگر یک، یا چند طبع از این طبائع غلبه پیدا کرده و بر دیگر طبائع غالب و چیره شوند و یا از حد طبیعی خود افت پیدا کرده و نقصانی در آنها حاصل گردد، همان زمان است که بدن انسان از همان ناحیه و به مقدار اختلال و اشکال در آن طبائع دچار بیماری و مشکلات عدیده‌ای خواهد شد.
خداوند تبارک و تعالی برای بدن انسان، چهار ستون و عمودهائی قرار داده است که در صورت تعادل و تساوی، سلامتی این بدن برقرار خواهد بود؛ و در صورت اختلال و یا غلبه یک و یا چند طبع از این طبائع، بدن انسان دارای سلامتی استوار و پایدار نخواهد بود.



💠کانال طبّ الثّقلین
💠
https://telegram.me/Saqlein_Teb

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی