سَلَامٌ عَلَى آلِ یس ...

تَعْرِفُ فِی وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِیمِ «24» مطففین

سَلَامٌ عَلَى آلِ یس ...

تَعْرِفُ فِی وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِیمِ «24» مطففین

سَلَامٌ عَلَى آلِ یس ...

حَدِّثُوا عَنَّا وَ لَا حَرَجَ:
عَن مولانا الإمام جعفر الصادق صلوات الله علیه:
حَدِّثُوا عَنَّا وَ لَا حَرَجَ، رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَحْیَا أَمْرَنَا.
بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏2، ص: 151
مولای ما حضرت امام جعفر صادق صلوات الله علیه فرمود:
از ما حدیث نقل کنید و احساس سختى نکنید. خدا رحمت کند کسى را که امر ما را زنده بدارد.

لا فتی الا علی لا سیف الا ذو الفقار

يكشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵ ب.ظ

ناز شست أمیر المؤمنین علی صلوات الله علیه صلوات بفرست:
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم والعن أعدائهم
روایت بسیار زیبا و خواندنی از قدرت و شجاعت امیرالمومنین علیه السلام را در گفت وگوی پیامبر با جبرائیل بخوانید:
و در همان روز یعنى روز خیبر وقتى صفیّه دختر حیى بن اخطب یهودى که از نیکوئى چهره و جمال سرآمد زنان عصرش بود خدمت رسول خدا صلوات الله علیه وآله شرفیاب شد.
حضرت در چهره او جراحتى را مشاهده نمود، به او فرمود:
تو که دختر پادشاهان هستى، این جراحت چرا بر صورت تو وارد شده است ؟
عرض کرد:
هنگامى که حضرت علی صلوات الله علیه وارد قلعه شد در را تکانى داد که تمام قلعه تکان خورد و آنچه روى آن بود ازدوربین و دیده بان فرو ریخت، و تختى که من روى آن بودم لرزید و با صورت به زمین افتادم، در آن حال صورتم با گوشه تخت اصابت کرد و مجروح شد.
رسول خدا صلوات الله علیه وآله به او فرمود:
اى صفیّه ؛ علی نزد خدا بلند مرتبه است و شأن و مقامش والاست، و وقتى در قلعه را تکان داد نه تنها قلعه تکان خورد بلکه همه آسمان ها و زمین هاى هفت گانه و عرش الهى به خاطر على صلوات الله علیه از روى غضب لرزیدند.
بعد از آن قضیّه، عمر لعنت الله علیه از حضرت علی صلوات الله علیه سئوال کرد و گفت: آن درى که کندن آن ممکن نبود، از جاى درآوردى، درحالى که سه روز گرسنه بودى، آیا به نیروى بشرى چنین کارى کردى ؟
مولا صلوات الله علیه فرمود:
آن را به نیروى بشرى از زمین نکندم بلکه به نیروى الهى بود و به قوّت نفس مطمئنّه اى بود که به لقاء و دیدار پروردگارش اطمنیان دارد و از او خشنود است.
و در روز جنگ خیبر پس از آن که مرحب خیبری (مرحب بن حارث یهودی،مردی بلندقامت، عظیم الجثه و بسیار شجاع) به دست امیرالمومنین صلوات الله علیه به دو نیم گردید و بر زمین افتاد، جبرئیل در حالی که خنده تعجب بر لب داشت بر پیامبر فرود آمد .
رسول خدا صلوات الله علیه وآله فرمودند: از چه تعجب کردی؟
عرض کرد: همانا فرشتگان در مراکز و جایگاه های آسمانی ندا می کنند:
«
لا فتی الا علی لا سیف الا ذو الفقار»
ولی تعجب من بدان جهت است که: آن زمان که امر شدم قوم لوط را هلاک سازم، شهرهای آنان را که هفت شهر از زمین هفتم زیرین تا زمین هفتم بالا بود بر پری از بالهایم قرار دادم و آنقدر آن را بالا بردم که حاملان عرش صدای خروس ها و گریه اطفالشان را می شنیدند و تا صبح به انتظار امر خداوند ایستادم و آن را جابجا نکردم .
اما امروز که حضرت علی صلوات الله علیه ضربت هاشمی را فرود آورد من مامور شدم زیادی قبضه شمشیر او را نگه دارم تا بر زمین فرود نیاید و به حمل کننده زمین نرسد و آن را به دو نیم نکند تا زمین و اهل آن واژگون گردد؛ در این هنگام فشار زیادی شمشیر حضرت علی صلوات الله علیه سنگین تر از شهرهای قوم لوط بود و این در حالی بود که اسرائیل و میکائیل بازوی حضرت علی صلوات الله علیه را در هوا به قبضه خویش گرفته بودند.


الْبُرْسِیُّ فِی مَشَارِقِ الْأَنْوَارِ قَالَ:
لَمَّا جَاءَتْ صَفِیَّةُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صلوات الله علیه وآله وَکَانَتْ مِنْ أَحْسَنِ النَّاسِ وَجْهاً فَرَأَى فِی وَجْهِهَا شَجَّةً.
فَقَالَ :مَا هَذِهِ وَأَنْتِ ابْنَةُ الْمُلُوکِ؟
فَقَالَتْ إِنَّ عَلِیّاً صلوات الله علیه لَمَّا قَدِمَ إِلَى الْحِصْنِ هَزَّ الْبَابَ فَاهْتَزَّ الْحِصْنُ وَسَقَطَ مَنْ کَانَ عَلَیْهِ مِنَ النَّظَّارَةِ وَارْتَجَفَ بِیَ السَّرِیرُ فَسَقَطْتُ لِوَجْهِی فَشَجَّنِی جَانِبُ السَّرِیرِ.
فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه وآله یَا صَفِیَّةُ إِنَّ عَلِیّاً عَظِیمٌ عِنْدَ اللَّهِ وَإِنَّهُ لَمَّا هَزَّ الْبَابَ اهْتَزَّ الْحِصْنُ وَاهْتَزَّتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرَضُونَ السَّبْعُ وَاهْتَزَّ عَرْشُ الرَّحْمَنِ غَضَباً لِعَلِیٍّ وَفِی ذَلِکَ الْیَوْمِ لَمَّا سَأَلَهُ عُمَرُ لعنة الله علیه فَقَالَ یَا أَبَا الْحَسَنِ: لَقَدِ اقْتَلَعْتَ مَنِیعاً وَأَنْتَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ خَمِیصاً فَهَلْ قَلَعْتَهَا بِقُوَّةٍ بَشَرِیَّةٍ؟
فَقَالَ: مَا قَلَعْتُهَا بِقُوَّةٍ بَشَرِیَّةٍ وَلَکِنْ قَلَعْتُهَا بِقُوَّةٍ إِلَهِیَّةٍ وَنَفْسٍ بِلِقَاءِ رَبِّهَا مُطْمَئِنَّةٍ رَضِیَّةٍ.
وَفِی ذَلِکَ الْیَوْمِ لَمَّا شَطَرَ مَرْحَباً شَطْرَیْنِ وَأَلْقَاهُ مُجَدَّلًا جَاءَ جَبْرَئِیلُ مِنَ السَّمَاءِ مُتَعَجِّباً فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ صلوات الله علیه وآله مِمَّ تَعَجَّبْتَ فَقَالَ إِنَّ الْمَلَائِکَةَ تُنَادِی فِی صَوَامِعِ جَوَامِعِ السَّمَاوَاتِ لَا فَتَى إِلَّا عَلِیٌّ لَا سَیْفَ إِلَّا ذُوالْفَقَارِ.
وَأَمَّا إِعْجَابِی فَإِنِّی لَمَّا أُمِرْتُ أَنْ أُدَمِّرَ قَوْمَ لُوطٍ حَمَلْتُ مَدَائِنَهُمْ وَهِیَ سَبْعُ مَدَائِنَ مِنَ الْأَرْضِ السَّابِعَةِ السُّفْلَى إِلَى الْأَرْضِ السَّابِعَةِ الْعُلْیَا عَلَى رِیشَةٍ مِنْ جَنَاحِی وَرَفَعْتُهَا حَتَّى سَمِعَ حَمَلَةُ الْعَرْشِ صِیَاحَ دِیَکَتِهِمْ وَبُکَاءَ أَطْفَالِهِمْ وَوَقَفْتُ بِهَا إِلَى الصُّبْحِ أَنْتَظِرُ الْأَمْرَ وَلَمْ أُثْقَلْ بِهَا وَالْیَوْمَ لَمَّا ضَرَبَ عَلِیٌّ ضَرْبَتَهُ الْهَاشِمِیَّةَ وَکَبَّرَ أُمِرْتُ أَنْ أَقْبِضَ فَاضِلَ سَیْفِهِ حَتَّى لَا یَشُقَّ الْأَرْضَ وَتَصِلَ إِلَى الثَّوْرِ الْحَامِلِ لَهَا فَیَشْطُرَهُ شَطْرَیْنِ فَتَنْقَلِبَ الْأَرْضُ بِأَهْلِهَا فَکَانَ فَاضِلُ سَیْفِهِ عَلَیَّ أَثْقَلَ مِنْ مَدَائِنِ لُوطٍ هَذَا وَإِسْرَافِیلُ وَمِیکَائِیلُ قَدْ قَبَضَا عَضُدَهُ فِی الْهَوَاءِ.

بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج 21، ص: 40ح37
مدینة معاجز الأئمة الإثنی عشر ؛ ج 1 ؛ ص426
مشارق أنوار الیقین فی أسرار أمیر المؤمنین علیه السلام، ص: 170

صاحب المشارق : أقول: استعظم الجاهل هذا الحدیث، فاضل سیف علی أثقل من مدائن لوط على ید جبرائیل هذا و إسرافیل و میکائیل قد قبضا عضده فی الهواء هو غلوّ.
فقلت: یا بعید الفکرة و جامد الفطرة، جبرائیل و میکائیل و إسرافیل خلق اللّه خلقوا من شعاع نور محمد و علی، و محمد و علی خلقا من جلال ذی الجلال، فهم صفة اللّه و کلمة اللّه و أمر اللّه، و خلق اللّه، و لهذا قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: لو کانت البحار مدادا و الغیاض أقلاما، و السّماوات صحفا، و الجن و الإنس کتّابا، لنفد المداد و کلت الثقلان، أن یکتبوا معشار عشر فضائل إمام یوم الغدیر، و کیف یکتبون و أنّى یهتدون؟
و لقد شهد لهذا الحدیث النبوی الکتاب الإلهی من قوله: قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ کَلِماتُ رَبِّی وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً، و أکبر کلمات اللّه علی، و إلیه الإشارة بقوله صلوات اللّه علیه: «أنا کلمة اللّه الکبرى» فله الفضل الذی لا یعدّ، و المناقب التی لیس لها حدّ، و لقد أنصف الشافعی محمد بن إدریس إذ قیل له: ما تقول فی علی؟ فقال: و ما ذا أقول فی رجل أخفى أولیاؤه فضائله خوفا، و أخفى أعداؤه فضائله حسدا، و شاع له بین ذین ما ملأ الخافقین .


نظرات  (۵)

  • سیدمحمدمهدی زیدی
  • بسیار زیبا بود.
    یا غیر لا فتی صفتی در خورَش نبود
                 یا جبرئیل واژۀ بهتر نداشته است
    تشکر...
  • محمد آذرکار
  • به به ، عکس بسیار زیباست..
    پاسخ:
    فقط عکس زیبا بود!!؟
    روایت به این زیبایی...

     

    سلام!

    مرسی از مطلب خوبتون. اگر دوست داری مطالبت بیشتر دیده بشه میتونی توی موضوع آزاد بازنشر بدیدشون با لینک مستقیم به وبلاگت. رایگان هست و یه سیستم امتیاز دهی داره که مطالب خیلی به روز و با کیفیت رو توی صفحه اولش نمایش میده.

    www.mozooazad.com

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی